tirsdag den 23. september 2008

Spansk, Independence day og mere spansk

Saa er det tid til et lille indlaeg igen. Der er sket saa meget siden jeg ankom til Antigua. Men kort sagt har det hele drejet sig om at laere spansk.

Som et led i undervisningen var vi en dag paa besog hos nogle mayakvinder i San Antoñio. Her blev der fortalt - paa spansk selvfolgelig - om bryllupstraditioner og jeg var saa heldig at blive "gift" med en englaender. Vi fik ogsaa lov at lave tortillas, og smage traditionel mad med ris og kylling.

I en af vores friweekender var Anna (en anden IMPACT volontor) og jeg en smut paa vulkanen Pacaya for at se lava. Det var virkelig en spaendende og MEGET varm oplevelse. Det var en god lang gaatur op, gennem en skov til vi kom til et omraade der mest af alt lignede et maanelandskab. alt var graat, og der laa aske og gammel lave over det hele. Naar man puffede til nogle sten med foden kom der rog op fra jorden, og under det gamle lava som vi gik paa flod der lava. Lavaen lob ligesaa stille hen af jorden som man ser det paa tv, og man kunne saette sig (hvis man ikke i forvejen var ved at smelte) og riste skumfiduser over lavaen.

D. 15. september havde mellemamerika uafhaengigheds dag. Det blev fejret med et brag i Antigua. Flere dage for var der fakkeloptog med born der lob med fakkel og flojter i munden, og paa selve dagen var der kaempe parader med alle skolerne i Antigua. De havde bands, dansende piger og flotte udklaedte, og alle var paa gaden for at se det. Senere tog vi hen i byens centrale park, hvor alle skolerne modtes, og spillede en sidste gang. Der var mennesker over alt, og det var svaert at komme frem og tilbage, men det var en fest uden lige. Folk var i godt humor, og der var en virkelig fantastisk stemning.

Efter festen stod det igen paa spansk, og jeg sluttede af med en lille eksamen, som jeg bestod - saa lidt spansk kan jeg da. Hjemme ved familen, hvor jeg boede forgik alt paa spansk, saa jeg fik ovet det lidt. Os studerende der boede hos familien, satte os en aften for at spille memory paa spansk. Stikkende var modsaetninger, saa naar man vendte en skulle man sige det modsatte ord, og saa prove at finde det. Vaeldig laererigt og rigtig sjovt. I fredags havde vi sidste undervisningsdag, og laerne havde lavet en lille festmiddag, saa vi fik sagt ordentlig farvel.

Jeg ankom til Emmanuel igaar, og har brugt dagen idag, paa at pakke ud, vaske toj og goere klar til at tage fat imorgen. Det var alt for denne gang, skriv endelig bare til mig paa mail(o: Til sidst lige et lille billede for at bevise at jeg rent faktisk har vaeret i Antigua(o:

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Hej Birte

Skønt at du har oprettet en hjemmeside, så vi kan følge med.. Sendte for nogen tid siden en sms til din mobil.. men den har du ik modtaget.. ha ha - glemte du var rejst.. håber du havde en god tur - og du trives og får snakket noget fremmedsprog.. har du mon nogle bileder fra Ruth & Peters bryllup ku godt tænke mig lidt til min samling.

Moster sagde ...

Hej Birte
En lille hilsen fra mig med tak for dine hilsner både her og på mail. Det er godt at høre, at du har det godt, og oplever en masse spændende. Jeg havde for nylig besøg af Kennet i en week-end og vi hyggede os rigtig. Jeg tænkte lidt tilbage på de gange, hvor jeg har haft besøg af dig i forbindelse med efterskoleophold. Vi var i dyrehaven og også på besøg i økolariet. Et spændende sted, hvor man nemt kan bruge et par timer. Nu vil jeg ønske dig alt godt og Guds velsignelse i dit arbejde med børnene på Emmanuel.
Kærligst Moster